Pak Cik Batu Pahat

Thursday, November 13, 2008

This morning, my girl and I was eating at Hang Kasturi cafe (in front of Bank Rakyat... Roti canai dia sedap)... Just as we were about to leave, there was this round bellied, middle-aged man who suddenly came to our table and said, "Dik, nak Dua Puluh ringgit..."

Senang2 je dia nak mintak RM20... Aku geleng, cakap takde duit, dia pun pergi meja lain buat benda yang sama jugak... Semua orang dia mintak tapi takde orang bagi... (orang bodoh je yang akan bagi... Badan bulat, sihat sejahtera)

Anyway, it reminded me of Pak Cik Batu Pahat (that's what my girl calls him)... A couple of weeks back, my girl and I were about to cross the main road when suddenly a middle-aged man approached us from behind...

Pakcik: Assalammualaikum...

Aku: Waalaikummussalam...

Pakcik: Nak, boleh tolong pakcik tak? Orang Melayu kan? Pakcik pun orang Melayu, Islam... Motorsikal pakcik rosak, nak balik Batu Pahat. Boleh pinjam RM20 ringgit tak?

Aku: Urmm... Saya pun takde duit la pakcik...

Pakcik: Sikit pun boleh nak... Nak beli tiket bas... Berapa-berapa pun boleh...

Aku: RM2 boleh?

Pakcik: Haa... Bolehlah...

*aku ambil wallet, tapi penuh berhati-hati takut kena rampas...

Aku: Nah...

Pakcik: Terima kasih ye nak... Err, bas nak pergi stesen bas berhenti kat sini ya?

Aku: Bas berhenti kat sana, depan The Store tu...

Pakcik: Owh... Tadi ada sorang budak tu cakap bas berhenti sini... Takpe lah nak...

As soon as the pakcik left, my girl and I felt a sense of guilt...

Girl: Ish, I rasa pakcik tu betul2 susah la... Tapi, kalau tolong... takut kena tipu...

Aku: Ha'a... Rasa kesian la pulak... Tapi...

Girl: Mana motor dia? Dia tinggal ke? Ala... kesiannya...

Sampai hari ini, rasa bersalah tu masih ada... Bukan taknak tolong, tapi rasa prejudis terhadap orang yang meminta duit di tepi jalan tu sangat tebal di dalam hati...

The society today has planted the sense of prejudism whithin our hearts...

I hope that pakcik made it to Batu Pahat...


  • Share:

You Might Also Like

6 comments