Recent Posts

November 29, 2008

I LovE MTV...


I said to myself I LOVE MTV after watching yesterday's Amplified...


My favorite video was THUNDER by Boys Like Girls...


A couple of months ago, I introduced my Form 4 brother to MTV... Now he's like memorizing almost all of the songs shown... I know he likes The Jonas Brothers and David Archuleta and Simple Plan because he always turns the volume up whenever their videos are shown...

I got the chorus of Katy Perry's Hot N Cold stuck in my head...

and I'm bored like hell...


That's all...


Peace...



November 26, 2008

Baby Customers~

Yeah, my father owns a grocery shop...
And we have all kinds of customers... Grandpa, Grandma, Drug addicts, you name it...
We even have babies coming around our shop...

Baby 1

  • I was hanging out outside the shop when I saw a baby girl from far... She was running towards, almost like a penguin... She ran and ran straight into the shop and straight to the canned drinks rack... straight away (she moved so smooth, like she had planned it all before coming) , with her cute tiny finger, she pointed out a can of Coke... I asked, "tengok duit ada berapa?" She opened up her hand and there lay a rusted 1 cent coin... "tak cukup ni dik... adik gi balik, mintak RM6 juta kat mak baru datang sini..." as soon as I finished my sentence, her cute wide eyes became watery... She cried as loud as a baby could cry... I didnt know what to do... "Shh... Shhh.... Allaa lalalala~ Nangis pulak... Okey Okey, u can have it... U won..." I gave her the Coke (the drink not the drug)... Straight away (again, like had it all planned) she smiled... sinisterly... then she threw me the one cent coin and ran out of the shop... "Slick Coke addict!!"
Baby 2


  • A mom came to the shop with her baby and as she wandered around, she left the baby at the counter for me to take care of for a while... the baby seemed blur to me as all she did was sit on the counter and stare me with a blur stare... "What are you thinking baby? Are u thinking what I'm thinking? Pinky and the Brain Brain Brai... kenapa basah ni? Baby kencing ke? Makcikkk... Baby kencing...." the counter was fully wet... and of course I'm the one who had wipe it out... all the memos, bills, and buku hutang, WET... "Makcik datang kedai ni pun sebab nak beli Pampers la... Hahaha" said the mom...

Baby 3

  • I was listening to Paramore at the counter when suddenly a baby girl came running and yelling into the shop "Aaaaa!!!" and threw everything on the racks to the floor and then ran away... All I could do was ask... "What was that all about?"
Baby 4

  • A baby girl came to the shop alone with a long list of goods - bawang merah 1kg, garam 1, modes carefree, ikan kering etc... So, as she waited at the counter and staring at the sweets, I went to get all of the goods listed... after I finished, I asked, "duit?" The baby opened up her hads... Empty... She checked her pockets... Empty... Yes... She had lost the money on her way here... (duit RM50... tak jumpa, mak dia bagi duit baru...) and not to mention, she had to make two trips from her house to the shop just to take all of the items back... if her brother didnt came, it would be about five trips I think...


heh heh... arent they adorable...

:)



November 17, 2008

Going Home~

End of semester at last!
Going back to Terengganu tomorrow nite~

Since I got no Internet back home,
I guess I wont be updating my blog for a while...

anyway, finally I'll be able to relax, play PS2 and watch tv...
ahh... the comfort of home...

Will miss u guys~
;p


November 16, 2008

Lalala~


My girl gave me this~

We went to Limau Limau Cafe in Jonker Walk yesterday...

ate one fresh banana sundae, a bowl of chick spaghetti and a glass of
honey lemon...

I love the sundae... It has real banana slices and vanilla ice cream :)


November 15, 2008

They call me Ninja...

**If I'm a real ninja, I would split myself into two and spend time with both my girl and my housemates at the same time... but I'm not a ninja, so, housemates, sorry and bare with me...


Some of my TESLian friends call me Ninja... Well, it started in Lendu when I was doing my pre-degree... I was a quite person back then
(and still am, but improving bit by bit)... Not much of a talker... and I made no sound, even while walking...

So, one day, a friend of mine was doing his assignment in his room using a laptop... I saw his door was open, so I went in and without saying a word I just stare at the monitor trying to figure out what he was doing (instead of just asking him...) Probably sensing my aura, he turned his head to the back to check if someone's there... Of course, he was kinda shocked to see me there, right behind him, just staring without saying a single word , like a psycho Gothic murdering guy... (If I was him, I would be freaking out myself...) As soon as he was able to confirm that I was not a ghost and I meant no harm, we had a little chat (very little...) and then he continued his work with me still standing behind him... staring... staring... then I got bored and without a single word, I just walked out of the room...

Another thing that I always do in Lendu was sneaking out of people's back while they're walking... As I walk, I would make no sound (not intentionally, probably the shoes I wore) and people would suddenly noticing me walking behind them when I got too close with them... Totally freaked them out... Yes, kinda creepy but it was fun sometimes...

So, that's where the name Ninja came from...

Ridhwan said I could really kill someone if I want to...

but trust me, there is no need to fear...
I wont even hurt a fly
:)

Sekarang dah tak berapa ninja dah... Dah bising sikit ;p

But it would be cool if I was a real ninja... Camouflages, being undetectable and stuff... Walk on water... Hmmm... can a person really walk on water? I saw Chris Angel walked on water once but I would call it a bluff... Well, Naruto can... I recall watching this documentary on National Geoghraphic where it showed about masters of self-defense and how extraordinary they are... one grandmaster (an old one) was able to walk on a piece of paper held in mid-air... very slowly though... if its just one of those magic shows, I would not have believe it, but we are talking National Geoghraphic here! It would most probably be true... It somehow proved that using all those auras and inner spirit balancing act, a person can actually walk on water...

:p

Cool...




November 13, 2008

Pak Cik Batu Pahat

This morning, my girl and I was eating at Hang Kasturi cafe (in front of Bank Rakyat... Roti canai dia sedap)... Just as we were about to leave, there was this round bellied, middle-aged man who suddenly came to our table and said, "Dik, nak Dua Puluh ringgit..."

Senang2 je dia nak mintak RM20... Aku geleng, cakap takde duit, dia pun pergi meja lain buat benda yang sama jugak... Semua orang dia mintak tapi takde orang bagi... (orang bodoh je yang akan bagi... Badan bulat, sihat sejahtera)

Anyway, it reminded me of Pak Cik Batu Pahat (that's what my girl calls him)... A couple of weeks back, my girl and I were about to cross the main road when suddenly a middle-aged man approached us from behind...

Pakcik: Assalammualaikum...

Aku: Waalaikummussalam...

Pakcik: Nak, boleh tolong pakcik tak? Orang Melayu kan? Pakcik pun orang Melayu, Islam... Motorsikal pakcik rosak, nak balik Batu Pahat. Boleh pinjam RM20 ringgit tak?

Aku: Urmm... Saya pun takde duit la pakcik...

Pakcik: Sikit pun boleh nak... Nak beli tiket bas... Berapa-berapa pun boleh...

Aku: RM2 boleh?

Pakcik: Haa... Bolehlah...

*aku ambil wallet, tapi penuh berhati-hati takut kena rampas...

Aku: Nah...

Pakcik: Terima kasih ye nak... Err, bas nak pergi stesen bas berhenti kat sini ya?

Aku: Bas berhenti kat sana, depan The Store tu...

Pakcik: Owh... Tadi ada sorang budak tu cakap bas berhenti sini... Takpe lah nak...

As soon as the pakcik left, my girl and I felt a sense of guilt...

Girl: Ish, I rasa pakcik tu betul2 susah la... Tapi, kalau tolong... takut kena tipu...

Aku: Ha'a... Rasa kesian la pulak... Tapi...

Girl: Mana motor dia? Dia tinggal ke? Ala... kesiannya...

Sampai hari ini, rasa bersalah tu masih ada... Bukan taknak tolong, tapi rasa prejudis terhadap orang yang meminta duit di tepi jalan tu sangat tebal di dalam hati...

The society today has planted the sense of prejudism whithin our hearts...

I hope that pakcik made it to Batu Pahat...


November 6, 2008

Locked up...


Once, I was reading listening to the radio when I heard a commotion outside my shop... A group of teenagers were gathering around, smoking Gudang Garam cigarettes and chatting with each other... Mat Rempit style...


Manan: Wey Piza... Lame dok napok mung! Mung gi mana?
: Wey Piza... Lama tak nampak kau! Kau pergi mana?

Piza : Ho! Meh sining aku nok citer... Natang unggoh! Aku kene tahang polih mung! 2 hari aku kene lokak...
: Ho! Mari sini aku nak cerita... Binatang betul! Aku kena tahan dengan polis! 2 hari aku kena lokap...

Manan: Hahahah!! Bodo mung nih... Tu la, nok minung air ketung pung biar la nusuk2 sikek...
: Hahahah!! Bodoh kau nih... Tu la, nak minum air ketum pun biar la sorok2 sikit...

Piza : Dengor la ni bodo... Aku bukang minung air ketung... Aku lepak je denge budok2 skinhead nung... tengoh sedak layang rokok, bRungg! Budok2 tu lari... Aku pun pinga aa... Baru nok ikuk lari, ada orang mari bahang pale aku ngan numbuk... Free2 aku makang tanoh...
: Dengar la ni bodoh... Aku bukan minum air ketum... Aku lepak je dengan budak2 skinhead tu... tengah sedap layan rokok, bRungg! Budak2 tu lari... Aku pun terpinga-pinga la... Baru nak ikut lari, ada orang datang tumbuk kepala aku... Free2 aku makan tanah...

K-ro : Patuk aa lebang muke...
: Patut la lebam muka...

Piza : Ni lebang bukang sebak makang tanoh... Ni sebak kene sepak... sebak nok lari... Abih semua kena akuk masuk lori, gi ator bala...
: Ni lebam bukan sebab makan tanah... Ni sebab kena sepak... sebab nak lari... Habis semua kena masuk lori, pergi hantar balai...

Piza : Sapa bala, semua kene ceramoh... Tapi muka aku tengoh sakik, aku memang dok dengo doh... Aku dengo ye kabo sebak semua kene tahang je... Ade orang kapung komplen budok2 Skinhead ni isak dadoh, isak gang... Dok pasa2 aku sekali kene...
: Sampai balai, semua kena ceramah... Tapi muka aku tengah sakit, aku memang tak dengar dah... Aku dengar dia (polis) bagitau sebab kitorang kena tahan je... Ada orang kampung komplen budak2 Skinhead ni hisap dadah, hisap gam... tak pasal2 aku sekali kena...

Ijan : Padang muka mung...
: Padan muka kau...

*suddenly, Piza got up and unzipped his sweater (it's nice sweater by the way) and pull up his shirt...

Piza : Memang padang muka sunggoh! Ni buoh tangang aku buleh masa dalang lokak...
: Memang padan muka sungguh! Ni buah tangan aku dapat semasa dalam lokap...

*from where I was standing, I could see bruises and a scratch mark (whoa... did those cops scratched him or something? I started having images of a cat fight)

Piza : Dalang lokak, same nge aku ada 3 orang nagih dadoh tengoh giang... Memang parok aa aku kena katok... Siak kene gigik lagi! Nasik baik polih dang mari... kalu dok arwoh doh aku...
: Dalam lokap, bersama dengan aku ada 3 orang penagih dadah tengah gian... Memang parah aku kena pukul... Siap kena gigit lagi! Nasib baik polis sempat datang... kalau tak memang dah arwah aku...

Piza : Polih tu ato gi spita... chek2 tengok takdok wak patoh, baluk2, ato semula gi bala... Tido dalang lokak, esok pagi dia wi kuor... urin test negatif... Balik umoh memang aku dok leh bangung ah...
: Polis tu hantar pergi hospital... check2 tengok takde yang patah, balut2, hantar semula pergi balai... Tidur dalam lokap, esok pagi dia bagi keluar... Urin test negatif... Balik rumah memang aku tak boleh bangun langsung lah...

Manan: Bodo aa polih tu... Tau nagih dadoh tu giang, gi wak masok mung sekali dalang tuh bakpe?
: Bodoh la polis tu... Dah tau penagih dadah tu tengah gian, pergi masukkan kau sekali dalam tu buat apa?



Then they all went about talking politics, complaining about the oil price and sharing songs via Bluetooth (they got expensive phones...) I got bored and continue listening to the radio...

lalala~








November 5, 2008

Henshin!!





Semalam mimpi jadi Kamen Rider...
Ntah camne boleh mimpi yang pelik2 ni...

Tapi best jugak...
Naik motor besar yang boleh lompat bangunan tinggi...
Hebat...










November 2, 2008

Cerita Seorang Kawan~

*amaran - tidak dinasihatkan untuk membaca pada waktu malam... khususnya bagi yang lemah semangat*



Malam itu, kedinginan malam terasa hingga ke tulang, meremang bulu romaku dibuatnya... Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa namun ia tidak sedikit pun menenangkan hatiku bahkan hanya menambahkan lagi kegelisahan... Semuanya kerana tatkala ini, kawanku Taza sedang menceritakan satu cerita seram...

Kelas Form 5 Maaruf ini sememangnya terletak di kedudukan yang kurang strategik untuk diadakan kelas tambahan waktu malam kerana ia berada di hujung kawasan sekolah dan tiada kelas lain yang berjiran disebelahnya...

Sedang Cikgu Azwan menerangkan jalan kerja bagi soalan nombor 5 kertas ujian Matematik Tambahan, Taza yang duduk di meja hadapanku memusingkan badannya lalu menarik perhatian aku, Ayem (yang duduk sebelah Taza) dan Pulloh (yang duduk sebelah aku) untuk mendengar kisah benarnya...

Taza: Weh, Mallang aku kene kaca, mung... Memang teruk ah aku kene (Weh, semalam aku kacau dohh... Memang teruk la aku kena...)

Aku:...

Ayem: Haha~ Bodo mung... Mung ingak mung ni come sangak ke orang nok kaca? (Haha~ Bodoh la kau... Kau ingat kau ni comel sangat ke sampai orang nak kacau?)

Taza: Natang nih... Dengo a dulu... Aku kene kaca di atu la bengong... (Binatang kau... Dengar la dulu... Aku kena kacau hantu la bangang...)

Pulloh: Huihhh... Dok ayoh citer a bodo... Malang malang ni... Doh la aku balik sorang kekgi... (Huihh... tak payah cerita la bodoh... malam malam ni... DAh la aku balik sorang2 japgi...)

Ayem: Huk aloh... Rumoh mung dekak tu je eh... Nakuk apah! (Huk aloh... Rumah kau kan dekat je... Penakut nak mampus!)

Taza: Mallang aku lepak2 kak tepi jalang Ketey Lime nu ngang Epu nge Eri... Patuh Eri cerite ye kene kaca d atu mung... Tapi aku macang dok caye ahh... Aku ambik kayu se, patuh aku sepak kayu tuh sambil royak "Kalu aku jupe atu tu aku sepak cam kayu ni!" (Semalam aku lepak2 kat tepi jalan Kerteh Lima tu dengan Epu dan Eri... Selepas itu, Eri cerita yang dia kena kacau d hantu... Tapi aku macam tak percaya la... Aku ambil satu kayu, dan aku sepak sambil cakap "Kalau aku jumpa hantu tu aku sepak macam kayu ni!")

Ayem: Bengong mung! Cakak beso... Patuk a kene kaca... (Bangang kau ni! Cakap besar... Patut la kena kacau...)

Aku:...

*tatkala ini, bulu romaku sudah meremang kerana angin bertiup di luar kelas lalu menggoyangkan pokok pokok besar disekeliling...

Taza: Lepah tu dalang puko due, aku pung balik ah naik muto... Masuk sippang nok masuk umoh aku, tiba2 aku rase berak muto aku... Macang ada orang tarik kot belakang... patuh muto aku dok leh gerok lasung! Belakang dia terakak diri! (Selepas tu, dalam pukul dua, aku pun balik la naik motor... Masuk je simpang ke rumah aku, tiba2 aku rasa motor aku berat... Macam ada orang tarik ikut belakang... Lepas tu, motor aku tak bergerak langsung! Belakang dia terangkat sendiri!)

*angin mula masuk ke dalam kelas menambah kesejukkan...

Taza: Aku pung pulah minyok ho! Berasak taya belakang aku tapi muto dok gerok lasung... paling babi, aku rasa ade budak kecik peluk aku dari belakang! (Aku pun pulas minyak! Berasap tayar belakang aku tapi motor tetap tidak bergerak langsung... Paling babi, aku rasa ada budak kecik peluk aku dari belakang!)

Aku:...

Ayem:...

Pulloh:... *ternganga mulut*

Taza: Aku pung tepih ah! tapi takdok bende pung belakang aku! Aku pulah pulah pulah... brummm!! Baru la gerok balik muto aku... aku pung pecuk macang kene kejo lembu... (Aku pun tepis la! Tapi takde apa pun kat belakang aku! Aku pulas, pulas, pulas... brummm!! Baru la bergerak motor aku... aku pun pecut macam kena kejar lembu...)

Taza: Tapi sapa je k'arangan umoh o', aku napok bowoh umoh aku ade lembaga beso ngoh ngamuk! Abih capok barang bowoh tu! Muto abang aku pung capok gok (Tapi sampai je di perkarangan rumah, aku nampak kat bawah rumah aku ada lembaga besar tengah mengamuk! Habis tercampak barang2 kat bawah tu! Motor abang aku pun tercampak jugak)

Taza: Aku pung lari aa nok masuk umoh... Pitu pulok kuci! Memang babi ah! Aku tumbuk2 pitu macang orang gile... Nasik baik mok aku buke (Aku pun lari la nak masuk rumah... Pintu pulak terkunci! Memang babi ah! Aku tumbuk2 pintu macam orang gila... Nasib baik mak aku buka)

*terasa macam ada orang mengendap kat luar...

Taza: Mok aku tanye aku wak dekk je... Aku teruh masuk bilik... Pijok pale abang aku pung aku wak dekk je... bebe abang aku... (Mak aku tanya aku buat tak tau je... Aku terus masuk bilik... terpijak kepala abang aku pun aku buat tak tahu... Membebel abang aku...)

Taza: Bile semua senyak balik... Natang tu mari pulok... dia cako dinding, main nopak2 atah atak... Memang babi ah! Aku dok tahang doh, gi dapur ambik parang... Aku tubik umoh tepik "Mung nok mende ngang aku hah!? Mari ah natang!!" ( Bila semua senyap balik... Binatang tu datang balik...dia cakar dinding, main lompat2 atas atap... Memang babi ah! Aku dah tak tahan, pergi dapur ambil parang... Aku keluar rumah menjerit "Kau nak apa dengan aku hah!? Mari la binatang!!")

Taza: Tiba2 senyak... Mok aku tubik patuh tanye bakpe... Aku pung citer ah, dua2 dok tido sapa pagi... (Tiba2 senyap... Mak aku keluar dan tanya aku kenapa... Aku pun cerita la... Dua2 tak tido sampai pagi...)

Ayem: Babi ah mung... seriya aku! (Babi kau... seriau aku!)

Taza: Mung rasa meremang ok bulu rome? (Kau rasa meremang tak bulu roma?)

*semua mengangguk*

Taza: Memang la... tu tanda citer tu betol... (Memang la... tu tanda cerita tu betu...)

Selepas itu, kami semua diam seakan-akan memberi perhatian terhadap bebelan cikgu Azwan... sebenarnya dalam fikiran kami, bermain-main bayangan cerita Taza itu... Semua tidak berani menoleh ke tingkap yang sememangnya terletak di sebelah sahaja... Habis je kelas, kami berempat cepat2 kemas meja dan lari cam orang tiada pedoman kerana tidak mahu ditinggal bersendirian di dalam kelas...


*betul atau tidak cerita si Taza itu, tidak dapat dipastikan, namun harap2 dijadikan pedoman... pertahanan terbaik bukanlah parang, namun ayat2 suci al-Quran... serta jaga lah tata tutur anda, lebih2 lagi apabila berada di kawasan keras... Terima kasih...*




ShareThis