Recent Posts

November 2, 2008

Cerita Seorang Kawan~

*amaran - tidak dinasihatkan untuk membaca pada waktu malam... khususnya bagi yang lemah semangat*



Malam itu, kedinginan malam terasa hingga ke tulang, meremang bulu romaku dibuatnya... Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa namun ia tidak sedikit pun menenangkan hatiku bahkan hanya menambahkan lagi kegelisahan... Semuanya kerana tatkala ini, kawanku Taza sedang menceritakan satu cerita seram...

Kelas Form 5 Maaruf ini sememangnya terletak di kedudukan yang kurang strategik untuk diadakan kelas tambahan waktu malam kerana ia berada di hujung kawasan sekolah dan tiada kelas lain yang berjiran disebelahnya...

Sedang Cikgu Azwan menerangkan jalan kerja bagi soalan nombor 5 kertas ujian Matematik Tambahan, Taza yang duduk di meja hadapanku memusingkan badannya lalu menarik perhatian aku, Ayem (yang duduk sebelah Taza) dan Pulloh (yang duduk sebelah aku) untuk mendengar kisah benarnya...

Taza: Weh, Mallang aku kene kaca, mung... Memang teruk ah aku kene (Weh, semalam aku kacau dohh... Memang teruk la aku kena...)

Aku:...

Ayem: Haha~ Bodo mung... Mung ingak mung ni come sangak ke orang nok kaca? (Haha~ Bodoh la kau... Kau ingat kau ni comel sangat ke sampai orang nak kacau?)

Taza: Natang nih... Dengo a dulu... Aku kene kaca di atu la bengong... (Binatang kau... Dengar la dulu... Aku kena kacau hantu la bangang...)

Pulloh: Huihhh... Dok ayoh citer a bodo... Malang malang ni... Doh la aku balik sorang kekgi... (Huihh... tak payah cerita la bodoh... malam malam ni... DAh la aku balik sorang2 japgi...)

Ayem: Huk aloh... Rumoh mung dekak tu je eh... Nakuk apah! (Huk aloh... Rumah kau kan dekat je... Penakut nak mampus!)

Taza: Mallang aku lepak2 kak tepi jalang Ketey Lime nu ngang Epu nge Eri... Patuh Eri cerite ye kene kaca d atu mung... Tapi aku macang dok caye ahh... Aku ambik kayu se, patuh aku sepak kayu tuh sambil royak "Kalu aku jupe atu tu aku sepak cam kayu ni!" (Semalam aku lepak2 kat tepi jalan Kerteh Lima tu dengan Epu dan Eri... Selepas itu, Eri cerita yang dia kena kacau d hantu... Tapi aku macam tak percaya la... Aku ambil satu kayu, dan aku sepak sambil cakap "Kalau aku jumpa hantu tu aku sepak macam kayu ni!")

Ayem: Bengong mung! Cakak beso... Patuk a kene kaca... (Bangang kau ni! Cakap besar... Patut la kena kacau...)

Aku:...

*tatkala ini, bulu romaku sudah meremang kerana angin bertiup di luar kelas lalu menggoyangkan pokok pokok besar disekeliling...

Taza: Lepah tu dalang puko due, aku pung balik ah naik muto... Masuk sippang nok masuk umoh aku, tiba2 aku rase berak muto aku... Macang ada orang tarik kot belakang... patuh muto aku dok leh gerok lasung! Belakang dia terakak diri! (Selepas tu, dalam pukul dua, aku pun balik la naik motor... Masuk je simpang ke rumah aku, tiba2 aku rasa motor aku berat... Macam ada orang tarik ikut belakang... Lepas tu, motor aku tak bergerak langsung! Belakang dia terangkat sendiri!)

*angin mula masuk ke dalam kelas menambah kesejukkan...

Taza: Aku pung pulah minyok ho! Berasak taya belakang aku tapi muto dok gerok lasung... paling babi, aku rasa ade budak kecik peluk aku dari belakang! (Aku pun pulas minyak! Berasap tayar belakang aku tapi motor tetap tidak bergerak langsung... Paling babi, aku rasa ada budak kecik peluk aku dari belakang!)

Aku:...

Ayem:...

Pulloh:... *ternganga mulut*

Taza: Aku pung tepih ah! tapi takdok bende pung belakang aku! Aku pulah pulah pulah... brummm!! Baru la gerok balik muto aku... aku pung pecuk macang kene kejo lembu... (Aku pun tepis la! Tapi takde apa pun kat belakang aku! Aku pulas, pulas, pulas... brummm!! Baru la bergerak motor aku... aku pun pecut macam kena kejar lembu...)

Taza: Tapi sapa je k'arangan umoh o', aku napok bowoh umoh aku ade lembaga beso ngoh ngamuk! Abih capok barang bowoh tu! Muto abang aku pung capok gok (Tapi sampai je di perkarangan rumah, aku nampak kat bawah rumah aku ada lembaga besar tengah mengamuk! Habis tercampak barang2 kat bawah tu! Motor abang aku pun tercampak jugak)

Taza: Aku pung lari aa nok masuk umoh... Pitu pulok kuci! Memang babi ah! Aku tumbuk2 pitu macang orang gile... Nasik baik mok aku buke (Aku pun lari la nak masuk rumah... Pintu pulak terkunci! Memang babi ah! Aku tumbuk2 pintu macam orang gila... Nasib baik mak aku buka)

*terasa macam ada orang mengendap kat luar...

Taza: Mok aku tanye aku wak dekk je... Aku teruh masuk bilik... Pijok pale abang aku pung aku wak dekk je... bebe abang aku... (Mak aku tanya aku buat tak tau je... Aku terus masuk bilik... terpijak kepala abang aku pun aku buat tak tahu... Membebel abang aku...)

Taza: Bile semua senyak balik... Natang tu mari pulok... dia cako dinding, main nopak2 atah atak... Memang babi ah! Aku dok tahang doh, gi dapur ambik parang... Aku tubik umoh tepik "Mung nok mende ngang aku hah!? Mari ah natang!!" ( Bila semua senyap balik... Binatang tu datang balik...dia cakar dinding, main lompat2 atas atap... Memang babi ah! Aku dah tak tahan, pergi dapur ambil parang... Aku keluar rumah menjerit "Kau nak apa dengan aku hah!? Mari la binatang!!")

Taza: Tiba2 senyak... Mok aku tubik patuh tanye bakpe... Aku pung citer ah, dua2 dok tido sapa pagi... (Tiba2 senyap... Mak aku keluar dan tanya aku kenapa... Aku pun cerita la... Dua2 tak tido sampai pagi...)

Ayem: Babi ah mung... seriya aku! (Babi kau... seriau aku!)

Taza: Mung rasa meremang ok bulu rome? (Kau rasa meremang tak bulu roma?)

*semua mengangguk*

Taza: Memang la... tu tanda citer tu betol... (Memang la... tu tanda cerita tu betu...)

Selepas itu, kami semua diam seakan-akan memberi perhatian terhadap bebelan cikgu Azwan... sebenarnya dalam fikiran kami, bermain-main bayangan cerita Taza itu... Semua tidak berani menoleh ke tingkap yang sememangnya terletak di sebelah sahaja... Habis je kelas, kami berempat cepat2 kemas meja dan lari cam orang tiada pedoman kerana tidak mahu ditinggal bersendirian di dalam kelas...


*betul atau tidak cerita si Taza itu, tidak dapat dipastikan, namun harap2 dijadikan pedoman... pertahanan terbaik bukanlah parang, namun ayat2 suci al-Quran... serta jaga lah tata tutur anda, lebih2 lagi apabila berada di kawasan keras... Terima kasih...*




2 comments:

Ridhwan said...

ok... scary!

check my blog! i'm back!

paCat said...

Baca doa b4 tido ~

ShareThis